Khamis Jan 27, 2005
mm..balik karang nak siapkan keje penerbitan depan comp tu..pastu nanti hari Jumaat esok ni ada training kerja plak..kol 1-3pm..pastu sabtu pagi ada usrah online..malam tu usrah kat rumah sendiri..hmm.. sibuknya.. kalau start keje nanti mesti lagi sibuk..keje 14 jam..aduus..takpe2 hidup kena ceria dan gembira..baru bahagia...""--gebebushhkk!!..--""owh...i'm sorry, are you ok lady?are you ok?--"yes..i'm ok..ok..that's not your fault..thanks anyway"--(sambil terus automatic bangun berjalan dgn mata berpinar2-"Astaghfirullah..camne aku leh jatuh ni..langgar lubang kat curb..aii..jln kaki pon leh langgar curb ke cik kak?) <in front of harvill building, campus University of Arizona>
aha..tula condition when i was walking last time..tapi jatuh ni jatuh yg amat pelik la gak..kalau dua sem lepas jatuh sbb naik beskal, pastu jalan licin, pastu jatuh meniarap terus kat jalan tu..dgn keadaan hujannya..tu parahla gak..sakit berminggu sakit urat saraf..tapi jatuh kali ni ada kesan di sebaliknya yg sesuai dgn keadaan sekarang ni..ehe.. keadaan life kat sini..
meh nak citer sket..citer pengajaran hari ini yer murid2..cikgi tinie nak bercerita..well, anyway.. ingat nak lupakan citer pasal jatuh tu dah..tapi cam dok tgh wat urusan ni..i talked to my boss.. aha..my boss besar..ehe.. boss!! cite sket ni ek..jgn marah yer..pastu we were talking about being a pemimpin ni..--"saya rasa tanggungjawab boss lebih besar dr saya sbb boss, boss besar..saya ni org bawah kecik2 je..tapi dah rasa berat dah..then die kate..--"seme keje berat..seme pemimpin akan rasa menda yg sama..tp pemimpin mestilah bersmgt, berani...always keep the spirit high"--.."uhuk.. bnyak betul pesan boss..maceh..baarokallahu feek.. pastu tiba satu part i was feeling down masa tu..tataula..adela external menda..dan itu adalah cucukan syaitan ni.. tuk lemahkan kita yg nak berjuang ke jalan Allah..dok bisik2 menda gedek2 ni..
pastu dia mmg tau ana ni tgh down ni kot..sbb semacam je masa tu saya ni..pastu die kate..--"kalau kita down tu.. kita sendiri kena push diri kita.. kalau tak.. tergolek la kita.."--pastu saya sambung--"tu dahla haritu dah terjatuh..tergolek yg ni lagi parah ni"--pastu boss saya sambung lagi --"haa.. what is needed from you to stand up?"ana ckp psl anti terjatuh ni..kalau anti nak bgn tu.. anti perlukan apa?"-- pastu saya dgn sesaje je menjawab.. --"jatuh bangun sendiri la"-- boss jawab--"you need courage la"--boss cakap camtu..tapi pastu baru saya rasa dan nampak..bukn sbb boss cakap camtu..bkn sbb die tanye camtu..tapi sbb tetiba je saya jawab --"tindakan reflect je, automatic bangun..pastu baru terhincut2.. tak tersedar bagaimana kekuatan tu ade.."--tu ana jawab masa tu..pastu tetiba i was like --"haaaa..i got it!i already have it in my body..in my self..sbb tu die ade tindakan reflect tu..without diarah..die leh work out sendiri..dgn kesan awal berada dalam diri..just kita tak sedar..menda nya dah ade"-- Allahu Akbar!!Astaghfirullahal'aziim..daku tidak tersedar..owh..
then we continued a lil bit more about kepimpinan dalam Islam ni..kuar citer pasal ashaabul kahfi semua..pastu dibawakan ayat :
"We gave strength to their hearts: behold, they stood up and said: "Our Lord is the Lord of the heavens and of the earth: never shall we call upon any god other than Him: if we did, we should indeed have uttered an enormity!"
Dan Kami kuatkan hati mereka (dengan kesabaran dan keberanian), semasa mereka bangun (menegaskan tauhid) lalu berkata: Tuhan kami ialah Tuhan yang mencipta dan mentadbirkan langit dan bumi; kami tidak sekali-kali akan menyembah Tuhan yang lain dari padanya; jika kami menyembah yang lainnya bermakna kami memperkatakan dan mengakui sesuatu yang jauh dari kebenaran. [Al-Kahfi:14]
SubhanAllah..ayat2 Allah ni semua sangat indah..manis je baca..makin banyak baca dan faham pengertian ni..makin banyak nak tau..
But anyway..sambung balik pasal kepimpinan ni..kadang2 orang nampak kita bersemangat bekerja..and even if we do, sebenarnya bukan bersemangat yg penting..tapi itu tanggungjawab kita terhadap tugasan dan pimpinan.. dan yg paling penting itu sebenarnya adalah tanggungjawab yg Allah berikan kepada kita..kalau nak kaitkan dgn citer jatuh td..bila dah jatuh, tadek nak aduh..sakitnya..aduh..tadek camtu..tapi terus bangun.. tindakan reflect..terbangun terus..
For me, that was something for me..it did mean so much to me..for now on and forever.. alhamdulillah.. hikmah di sebalik jatuh haritu..sbb tu kita dalam buat keje..jalankan amanah dan tanggungjawab yg Allah kasi ni..in what ever field, what ever task it is..don't easily feel down..and kalau tetiba jatuh or dijatuhkan ( as in kena langgar orang ke..kena siku dgn orang ke..cam saya selalu kena siku dgn pakcik2 putih and black kat skolah tu.. ehe..) kita jgn nak beraduh kat situ dulu..terus get up..dan saya haritu dah bangun balik berjalan tu baru terhincut.. dan beberapa hari baru rasa sakit urat2 seluruh badan..but life must go on..yang penting, get up dulu..terus jalan.. ehe, sluar koyak, balik rumah baru jahit..yg penting bangun terus..be strong girl! banyak lagi ujian nak kena hadapi kat depan sana..insyaAllah..doakan saya senantiasa tabah dan kuat untuk berjalan di bumi Allah ni..we are all the travelers in this world..
"Soon will He guide them and improve their condition"
Allah akan memimpin mereka yang berjuang (ke jalan mendapat sebaik-baik balasan) dan menjadikan keadaan mereka baik dan berguna (di dunia dan di akhirat) [Muhammad:5]
Wallahu a'lam..
Wassalamu'alaykum wbt..
Monday, January 31, 2005
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment