Tuesday, November 22, 2005

MACAM-MACAM di U of A

Bismillah..
Assalamu'alaykum warahmatullah..

Alhamdulillah, my day went well today but a bit tired since I worked from 10am-5pm today. Exhausted!anyway, alhamdulillah 'ala kullihal.

Belajar di negara orang memberi pengalaman yang baru kepada diri ku.. I'm here for 3 years & half. Alhamdulillah. Lots of weird things happened. Today I just wanna share what had happened around campus kat Arizona ni..banyak..tapi ini yg penting2 that I could recall..

- about two months ago, one of our famous basketball athlete, a young black girl-Shawntinice Polk, who died from blood clots traveled from one of her legs to her lungs. She collapsed unexpectedly in McKale Center (our sport center). Our president ( u of A) pun mmg held a memorial service utk mengingati jasa dia..besar jasa kat univ lah ni..

- couple weeks after that, one of my shelver commited suicide. I'm one of the coordinators in the library and that person happened to be one of my shelvers. They found his backpack on the 4th floor of the Student Union and they did believe that he jumped. aduss~~

-ini cerita dalam kelas plak.. i was in my Econ Development class, my prof mengamuk sbb ada one of his students sent him email complaining about the way he teaches in class/unorganized notes., something like that..kami jadi mangsa, review utk exam jadi tak jadi je..huhu~~

- still in the class story... I was in the Microcomputing Applications class.. I'm the preceptor of the class this semester. The instructor that I'm working with was a bit late last time and the students were gonna have their exam. So, the instructor of the session before handed out his exam to my students. Different session, different exam but the same syllibus so the same idea. For that reason, the students were a bit stress since they were doing different review two days before. About 15 minutes the exam was started, one of the students was complaining about the exam (well, it make sense though since they were doing different review) but he should have behaved in well maner no matter what situation it is. That instructor got mad and he was yelling at him and asked him to leave. kesian jugaklah budak tu sbb die macam nak explain, bukan dia cakap menda bukan2 ke ape..curse ke ape...tapi cikgu tu cakap budak tu biadap + curse die..tahla..saya yg blurr..pastu semua student lain dah tak berani nak tanya instructor tu dah. Instructor for my class yang tiba agak lewat tu pun seperti tatau nak buat apa. So, saya kelam kabut sbb semua budak berani cakap dgn saya je masa tu..pening saya. A day after, i was called by a person from Head of the Department, menjawab jugakla...detail lak tu..kena cakap kol baper sampai kelas tu..sebiji2..huhu..anyway, alhamdulillah.. and saya dgn beraninya macam tlg appeal kat budak tu lah..sian gak dia..cakap at least jgn kasi dia fail lah..tapi rasanya depa cam terima kot..huhu..mane taknya..saya ternangis masa cakap tu..aduh, perasaan kesian membuak2..fuuhh..

- tadi masa kat kelas Macro Econs, ada sorang budak tu complained kat cikgu tu yg mane boleh dgn dua lectures je dah nak ada test..tak sempat otak nak proses pelajaran..betul budak tu cakap tu..tapi semua orang tak berani nak bersuara..tapi saya rasa, walau apa keadaan skali pun, kena cakap leklok kat cikgu..ni die komen dgn kasar..cikgu pissed off lah..dahla penat2 ngajar nak kasi habis syllibus..cikgu tu kata, you can leave now! tegas dan garangla bunyi dia.. pastu boleh plak budak tu menjawab..no! I wont! aduhh..semua orang terdiam kejap..dua kali plak tu dia cakap camtu..pastu last2 cikgu yg kuar..pastu kami semua berpandangan..blurr kejap..ape nak jadi ni..dahla minggu depan ada exam..ngajar tak abis lagi..minggu satu lagi dah final..aduhhh. pastu tetiba dia masuk balik..muka merah..tahan marah kot..pastu die terus ngajar, budak tadi tu tak berani nak pandang dia dah..mmg budak tu jenis camtu..haritu pun dia pernah rude jugak..cikgu wat tatau je..tapi harini mmg cikgu tu dah tak tahan dah kot..

-dulu pun ada skali camtu gak..dahla tu masa tu kami tgh review utk exam..malam..kol 8 mlm review, esoknya kol 8pagi terus exam. aduhh..crammed gaklah..ada sorang budak complained cikgu tu cam tak reti ngajar..semua orang tau, tapi senyap je sbb respect kat cikgu..pastu cikgu tu terus berenti bincang, terus left. Kami terkulat2 ni baliklah..terus saya takleh study malam tu sbb serabut rasa..tak pernah hadapi menda2 gitu..

- about two weeks ago, I caught one of my shelvers..dia orang suh wat keje, dia gi wat keje dia kat dalam media room..i was not intend to do so..tapi terserempak dgn supervisor..so dia soal..apa saya wat kat situ..pastu saya cakap lah..tengah tengok budak2 saya wat keje ke tak..terbocor lah menda tu..budak tu kena bg amaran jerla..tapi kalau wat lagi mmg kena fired..tapi saya juga yg gi appeal kat supervisor tu..cakap kesian dia..masa tu saya rasa down dan bersalah..pastu ramai staff2 lain email saya cakap terima kasih sbb jalankan tugas, dan tlg pihak library utk selenggara administrative nya menda ni..terus supervisor saya offer keje dgn dia after grad ni..jadi librarian..tapi gaji dalam $3000++ sebulan..fuuhh..kaya tu kalau ingat pasal duit..lebih RM 10,000 sebulaa kalau convert..dia kata bebila masa saya datang balik ke US, cari dia..die akan bg keje..fuhh..tapi tula.. kalau nak ingat pasal cari duit,kekayaan ni, tak kemana..dunia semua ni..yg penting happiness kita tu..happiness dunia dan akhirat.. ada banyak lagi tanggungjawab kat mesia..tapi wallahu a'lam what will happen in the future..

-juga..ini differ sket..about penceramah yg kami invited dari Canada utk Islamic Awareness week haritu kena detained..tak lepas..die berjanggut semua lah..pastu camne tah leh lepas plak masuk US ni.. alhamdulillah..sempat sampai sebelum slot dia..kami dah sedia backup gakla masa tu..

-dulu ada gak sorang ni dari Canada..hafeez quran..dia datang US semata2 nak join Muslim Student Association Annual Conference kat Arizona ni..kena tahan camtu gaklah..pastu dia kata ramai polis2 dok tengok dia..dari luar cermin tu lagi..yg dalam bilik dgn dia ni mmglah..pastu die polis tu tanye pasal ape tah, pastu dia pi azan, then polis tu panggil bos besar dia..so bos besar datang, cakap sket, pastu lepas..alhamdulillah..niat yg betul..Allah tolong..

- rewind back in 2002..masa tu baru dua minggu sampai sini..ada sorang student tembak cikgu dgn teaching asisstant dia kat college of nursing..takut nakgi skolah masa tu rasa..huhu..

kalau nak ikutkan, cam cerita2 dalam kelas tu..kalau budak2 tak mula dulu, cikgu tadek de nakgi buat perangai camtu..kena respect..kat mesia maybe ok..kat sini..sesuka hati die je..ramai yg jenis tak hormat cikgu..pastu kes bunuh2 ni mmg happen all the time kat sini.. kami kat sini tawakkal jerla..sbb yakin dengan Allah.. Allah dah tau ape yang terbaik..dah tersusun indah utk kita hambaNya..

dear friends, do make du'aa for me and for other muslims here too, selamat dunia dan akhirat. InsyaAllah.. =)

Jazakumullahu khayran katheera.. wassalamu'alaykum warahmatullah..

8 comments:

Anonymous said...

bnyknye gaji librarian kat sana.Rm10000 sebulan.wah, patut lah org pi oversea x nak balik2 dah, kumpul duit bnyk2.best gak tini dikelelilingi buku2.naper tolak?pengalaman dpt, ilmu dpt,duit pun dpt.hehhee

tp tak sama ngan mesia,kan? hujan batu di negeri sendiri.kat sinih pengangguran berlimpah ruah.hehhe.termasuk diriku.

harap2 dpt jd cikgu sains.x tau la, result kpli x kuar lg.kalo dpt jd cikgu,ingt nak samung blajar.

-maza

Unknown said...

tu laa..banyak..sbb librarian kat sini seme profesional..kalau keje dgn depa dgn ada bachelor, they will pay you to do master in library science, so so just need to pay like $200 je per semester amik master tu..bestlah..tapi tula..hujan emas kat sini ke..baik lagi hujan batu negeri sendiri..tak sama value tu.eh camne apply KPLI?tinie pun silap2 apply gak nanti, jadi cikgu English ke..econs ke..bila borang tu kuar?

Anonymous said...

kalo tinie grade taun ni, maknanye tinie mtk borang tu taun dpn la.borang kpli kuar setahun sekali.tak silap ada 60 000 org memohon (degree + master)tahun ni..pastuh nanti ada ujian bertulis.yg pass ujian bertulis, dia amik lbh kurang 12 ooo drpd 60 000 org yg memohon td.12 000 org tu dia panggil temuduga.yg pass temuduga (lbh kurang 6000 org) baru leh buat kpli...

alhamdulillah sy dpt inteview ari tuh, so skang ni tunggu result la.kalo dpt msk maktab, alhamdulillah..kalo x dpt, huuhuhuhu..ramai gak jumpe bdk2 naim masa pi ujian bertulis dulu.dh lama tak jumpe depa.comel2 dah skang.nak jd cikgu skang bukan senang.punyala susah..yg buat rayuan x lps ujian bertulis pun berbelas2 ribu org..aaaaaaa, x tau la dpt tak buat kpli..

doakan sy ek.tp sy mintak ngajar sains sek ren..muahahha, kwn2 sumer mtk cikgu bio, tp sy lg suke bdk2. :)

Unknown said...

besh aa maza..tu la..kakak ipar tinie dulu amik accountancy, keje kejap pastu mintak KPLI..skrg ngajar english kat skolah rendah..hihi..sbb dia minat budak2..tapi gaji ikut degree lah..huhu..besh2..tinie penah ada penglaman ngajar masa balik summer thn lepas..jadi ustazah.. huhu~~ngajar pend.Islam dgn Arab..budak2 pelik sbb ustazah depa ni budak US tapi ngajar menda gitu..huhu..malu gakla..tapi nakwat camne..sebbaik ganti ustazah tu sebulan lebey je.. maza insyaAllah boleh tu..kelulusan tinggi tu..hebatlah maza ni.. tinie mmg K.O lah science ni.. sejak skolah lagi tak pernah minat..senior2 yg balik JPA tak panggil..so nanti contract depa lepas lah..tinie nanti tataula..same je kot..keje la ape2 pun..huhu.tapi tula..tak kesahla keje ape pun, asalkan halal.

Anonymous said...

kelulusan tinggi??ekekeke.tinggi a penye.dia yg hebat.sy kejepun x dpt lg.bestla tinie, blh bercakap bnyk bahasa.ada pengalaman mcm2.

akak ipar tinie dh ngajar yer skang?kalo tinie blk, kalo mtk kpli, mtk english bgs gak.tinie pandai speaking.ari tuh ada org inteview kpli english, penemuduga suruh bdk tu nyanyi dlm english...huhuuuhu, mcm2.slamat sy x dak yg pelik2.

arizona bnyk kaktus ye?? x tau lak.leh citer skit psl arizona??nak tau la.

Anonymous said...

wah.. $3000 tuh. * 3.8 = RM11400 sebulan.. huhu.. keke. rezeki tu. tp tanggungjwb kita ada lg di msia.. (huhu, teringat gak masa ayu dpt offer JPA dulu. wpun mmg rezeki, tp pk tgjwb di negeri sdiri.. terutama pd family.., alhamdulillah, apa yg ayu dpt skrg adalah yg terbaik utk ayu, we can't expect what to happen.. right..?)

Anonymous said...

kalo nak ikutkan ayu, mmg suka buat kerja sorang2 sbb teamwork kadang2 jadi susah sbb org lain x bg komitmen betul2. pastu kdg2 buat keja main2, bila kita tapis balik, kena baiki byk lagi, dll masalah lg. Kalo dpt team yg berkomitmen, best gak. Hehe..

Unknown said...

ehe.. tu la kan..ni yg tak sabar nak balik ni..tak sanggup lagi dok sini dah..huhu~~