Assalamu'alaykum wbt..alhamdulillah..hari ini dapatlagi daku melihat dunia ini..syukur ya Allah kerana memberi lagi aku peluang utk teruskan hidup ini..dalam mencari bekalan menujuMu nanti..bangun hari awal pagi tadi cam ok..pastu tak sedar..rupanya diri ini demam..selsema dan bersin..alhamdulillah.. satu lagi ujian Allah utkku.. maybe ini kesan kena kejar anjing hari tu kot..dua hari lps..tapi sakitnya baru start terasa semalam dan hari ini..tu yg malam td penat sangat..pastu pi tidoq awal..alhamdulillah terbangun awal..kalau tak rugi..=)
Alhamdulillah..hari ini daku rasa better sket..seminggu dua kebelakangan ni rasa semacam jer..ini cam yg tulis aritula..perasaan yg tatau nak letak nama ape ni.. tp rasa cam walaupun ada orang sekeliling..walaupun ade orang bersama..dok senyum dan bergelak tawa..tapi hati ni terasa sunyi..isk..bkn sunyi sbb nak ber'teman’ ke ape.. eheh..itu bolehla..tapi itu tadek ape sangat..tp perasaan ni mmg rasa lain sangat..rasa sangat diri ni jahil.. dhoif..lost..tatau aper..rasa cam tenggelam jer kat bumi US ni..ntahla..ni maybe perasaan yg tak patut bertandang kot..itu at the first point pk camtu..tapi bila difikir balik..cuba fikir positif.. perasaan ni datang biler tibanya Ramadhan..bukankah ini satu rahmat Allah.. atau lebih jelas lagi kalau kata it’s a sign from Allah..sign utk terus explore DeenNya. Utk lebih jauh lagi insyaAllah lil-islah..utk pembaikan..dgn ini ana rasa terus nak carik sumber2..sources2..tp dugaan bertambah hebat di bulan Ramadhan yg mulia ini..alhamdulillah..Allah beri ujian ini kerana Dia tau hambaNya ini mampu utk meghadapinya..
Dalam mencari nur DeenNya, timbul plak dugaan wujudnya hadeeth2 palsu, sumber2 tak betul, wahabi (ana sendiri tak pasti pasal golongan ini), website2 menyesatkan..buku2 yg penulisnya tak dikenalpasti kesahihan tulisannya.. Juga, timbul pulak pasal kes golongan yg tak nak terima imam yg 4..nak pegang pada hadeeth sahaja..pastu golongan yg mmg sahaja bertujuan nak menyesatkan orang..nak megelirukan orang..guna hadeeth dhoif..pastu ade orang2 yg berlainan pendapat..dan pegangan..ade yg cam terlalu fanatik dgn seseorang..so, semua yg orang tu cakap betul..isk..takutnya.. macam2..lagi ana tau wujudnya masalah ummah sekarang camni..or maybe dr dulu lagi..lagi ana rasa nak carik kebenaran..lagi rasa nak teruskan perjalanan ini..walaupun ranjaunya makin sukar..makin hebat..wallahu-a’lam..
Ya Allah..tunjukkanlah aku jalan yg lurus utk menujuMu ya Allah,
Berikanlah aku kekuatan utk menghadapi dugaan perjalanan ini,
Tabahkanlah hati ini..hati yg sentiasa mendambakan kasih dan tunjuk ajarMu,
Jauhilah aku dari gangguan syaitan yg direjam,
Jauhilah aku dari golongan yg sesat dan menyesatkan,
Jauhilah aku dari fitnah hidup dan fitnah mati,
Temukanlah aku seseorang yg ikhlas membimbing diriku
Membimbing untuk ke jalanMu..
Ya Allah..hanya Dikau yg tahu mana yg terbaik untukku..
Allaahumma innaka ‘afuwwun tuhibb al-‘afwa fa’affu ‘anni
(O Allaah, You are forgiving and You love forgiveness, so forgive me).”
Ameen..
Sunday, October 24, 2004
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment